Projekty
Jaký by měl správný projekt být? A čeho chceme dosáhnout tím, že ho uskutečníme?
- předně by měl žáky zaujmout a nadchnout
- měl by se lišit od běžného stylu výuky
- ukázat žákům určité spojitosti - mezi předměty, historické souvislosti, přinést do školy život, vztahy, spojitost mezi učením a učením se
- žáci by měli získat nové zkušenosti, které se v žádném předmětu nedají naučit
- měli by zažít nové situace a hledat jejich řešení
- nezapomínejme na to, že jsme ve škole, i teď se chceme něco naučit, ale naučíme se to víceméně mimochodem a takové učení je nejen příjemnější, ale podle mých zkušeností má i trvalejší ráz
Příprava projektu zabere většinou dost času učitele, a proto nelze učit jen jejich prostřednictvím, to asi není ani cílem.
A co naše projekty a současné trendy ve výuce?
V současné době se snažíme vyrovnat s novými pojmy jako je rámcově vzdělávací plán, klíčové kompetence, průřezová témata, autoevaluace a s ní související žákovská portfolia.
Soustředím se na vztahy k základním kritériím RVP, klíčovým kompetencím, které si myslím, že se objevují v mých projektech nejvíce, k portfoliu a některým průřezovým tématům. Jednotlivé kompetence, vzdělávací oblasti a průřezová témata uvádím v souhrnné tabulce u každého navrhovaného projektu.
Naplňují projekty cíle základního vzdělání? ANO
- Propojují jednotlivé vzdělávací oblasti.
- Podněcují žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů.
- Vedou žáky k účinné a otevřené komunikaci.
- Rozvíjejí u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci i úspěchy vlastní a druhých.
- Vedou žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám.
- Pomáhají žákům poznávat a rozvíjet vlastní schopnosti i jejich sebepojetí.
- Připravují žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a plnili své povinnosti.
- Rozvíjejí vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí a přírodě.
- Mají vliv na vyvíjející se sociální klima třídy.