Emigrace

Provedení

Nejprve jsme si v hodině češtiny začali hrát anglickou hru Hotel. Hru s námi museli hrát i žáci, kteří se učí německy a anglicky neumí ani slovo. To sloužilo jako navození situace, když se potřebujeme domluvit v cizině.

Potom jsem žáky rozdělila do skupin po třech a každé skupině jsem dala přečíst informace o 21. srpnu 1968. Nastínila jsem jim obraz jejich vrstevníka (Radka), kterého se jeho rodiče rozhodli dnes odvézt do ciziny. Žáci dostali za úkol sehrát krátkou scénku podle vylosovaného zadání. Jedni hráli Radka s jeho kamarády, druhá skupina představovala rodiče, kteří se dohadují, proč musí rychle odjet, třetí hráli rodiče, kteří balí věci a rozhodují, co si vezmou s sebou, čtvrtá skupina předvedla rozhodování, jakým dopravním prostředkem pojedou.

Nyní se ocitli v cizině. Již víme, kdo je náš Radek, zda měl kamarády a jaké, víme něco o jeho rodičích. Je večer a Radek musí jít zítra poprvé do cizí školy. Co se mu asi teď může honit hlavou? Všichni jsme říkali své nápady a myšlenky.

Radek chodí již týden do školy v cizině... Žáci měli za úkol vymyslet a zahrát, co se mu mohlo přihodit, s jakými situacemi ve škole se již setkal. Po sehrání jsme na velký balicí papír sepsali všechny informace o Radkovi, které jsme do tohoto okamžiku získali. Snažili jsme se sestavit body pro životopis.

Po tomto shrnutí, kdy jsme si srovnali a ujasnili informace o Radkovi, jsme se ocitli o 20 let dále. Radek je již dospělý... Úkolem žáků bylo nyní sehrát scénku z jeho současného života.

Nakonec dostali za domácí úkol napsat životopis Radka, jak ho společně vymysleli.