Staří Slované

Návod

Co je třeba udělat

 
Molekuly

Žáci se pohybují po třídě. Učitel řekne číslo, kolik žáků se má sloučit do molekuly (skupiny). Kdo nemá skupinu, vypadává.
 
Imaginární zařizování obydlí

Po prohlédnutí obrázků se žáci snaží představit si, co asi mohli mít uvnitř obydlí. Vymezí část místnosti, která představuje vnitřek obydlí.

Nyní vchází jednotlivci dovnitř a říkají, co kam umísťují, žák jde například do pravého rohu a sdělí, že zde je ohniště, všichni ho sledují, protože teď sem nemohou umístit třeba nádobu s obilím, pak vchází další a umísťuje další věci. Debatujeme o tom, co tak asi mohli mít, vytváříme si společnou představu.
 
Štronzo

Jedná se o domluvené slovo, při kterém se všichni přestanou pohybovat a zůstanou v pozici, ve které se právě nacházeli. Zde mají vykonávat typickou činnost pro obyvatele slovanské vesnice a na povel zůstat nehybní. Je dobré, když obejdete některé žáky a zeptáte se, co dělají. Pak nechejte žáky pokračovat v předvádění činnosti a zastavení několikrát opakujte. Lépe se vžijí do postavy a uvědomí si ji.
 
Živý obraz

Jedná se o techniku používanou v dramatické výchově. Žáci se pokusí vybrat činnost, která je pro danou postavu nejtypičtější a postaví se do takové pozice, jako by vytvořili fotografii, kterou si nyní ostatní prohlížejí. Živý obraz lze i po prohlédnutí a případně nepřečtení (neuhodnutí, co znamená) rozpohybovat - předvést pokračování činnosti.

Časové rozdělení

Projekt probíhá v hodinách literatury, doporučuji nechat si 3 hodiny, abyste nebyli pod časovým tlakem. Na přípravu stačí myslet asi tak týden předem.

Přílohy

Dívčí válka - text (soubor 18.doc, 46 kB)
Pamětní list (soubor 19.jpg, 85 kB)