Staří Slované
Návod
Co je třeba udělat
- připravit si knihu Staré pověsti české od Aloise Jiráska
- obydlí Slovanů - zajistit ukázky bydlení
- připravit kartičky dvojic z našich pověstí
- nakopírovat a rozstříhat text dívčí války
(z přílohy) - zajistit nahrávku Šárky ze Smetanovy Mé vlasti
Molekuly
Žáci se pohybují po třídě. Učitel řekne číslo, kolik žáků se má sloučit do molekuly (skupiny). Kdo nemá skupinu, vypadává.
Imaginární zařizování obydlí
Po prohlédnutí obrázků se žáci snaží představit si, co asi mohli mít uvnitř obydlí. Vymezí část místnosti, která představuje vnitřek obydlí.
Nyní vchází jednotlivci dovnitř a říkají, co kam umísťují, žák jde například do pravého rohu a sdělí, že zde je ohniště, všichni ho sledují, protože teď sem nemohou umístit třeba nádobu s obilím, pak vchází další a umísťuje další věci. Debatujeme o tom, co tak asi mohli mít, vytváříme si společnou představu.
Štronzo
Jedná se o domluvené slovo, při kterém se všichni přestanou pohybovat a zůstanou v pozici, ve které se právě nacházeli. Zde mají vykonávat typickou činnost pro obyvatele slovanské vesnice a na povel zůstat nehybní. Je dobré, když obejdete některé žáky a zeptáte se, co dělají. Pak nechejte žáky pokračovat v předvádění činnosti a zastavení několikrát opakujte. Lépe se vžijí do postavy a uvědomí si ji.
Živý obraz
Jedná se o techniku používanou v dramatické výchově. Žáci se pokusí vybrat činnost, která je pro danou postavu nejtypičtější a postaví se do takové pozice, jako by vytvořili fotografii, kterou si nyní ostatní prohlížejí. Živý obraz lze i po prohlédnutí a případně nepřečtení (neuhodnutí, co znamená) rozpohybovat - předvést pokračování činnosti.
Časové rozdělení
Projekt probíhá v hodinách literatury, doporučuji nechat si 3 hodiny, abyste nebyli pod časovým tlakem. Na přípravu stačí myslet asi tak týden předem.
Přílohy
Dívčí válka - text
Pamětní list