Autoevaluace
Provedení
Část jedné hodiny jsem věnovala přípravě celého projektu a seznámení žáků s jeho průběhem. Zeptala jsem se jich, zda dokáží říci, jak se doma učí, jak se připravují do školy, a zda jejich snaha odpovídá očekávaným výsledkům. Zdaleka ne všichni znali odpověď. Proto jsem jim navrhla, abychom se pokusili rozkrýt, jaký vliv má jejich domácí příprava na výsledky ve škole. Odhalení sama sebe může pomoci k zefektivnění přípravy do školy. Tím také žáka připravuje na výuku na středních školách.
Na počátku projektu jsem žákům rozdala dopisy pro rodiče s tabulkou výroků a vysvětlila jsem jim cíle projektu. Učitelé obdrželi obdobný dopis, pouze v něm byla vynechána tabulka s návrhem hodnocení pro žáky.
Žáci si ke každé napsané známce v žákovské knížce doplňovali písmeno, které vyjadřovalo jejich hodnocení. Nehodnotili však, jakou známku by si sami dali, ale podmínky, které zkoušení předcházely či ho provázely (domácí příprava). Toto hodnocení označovali písmeny abecedy a zapsali si je až po zapsání známky učitelem. Učitel nesměl být ovlivněn hodnocením, které si žák sám dal. Nějakou dobu jsem jen psaní písmen ke známce připomínala, než si na to všichni zvykli.
Po prvním měsíci si podle žákovské knížky každý žák vyplnil tabulku. Dělal si pouze čárky k jednotlivým písmenům a známkám. Cílem nebylo řešení konkrétních známek, ale celkové vyznění vlastního sebehodnocení.