Robinson
Provedení
Na počátku se žáci seznámili s nálezem deníku a přečetli si vstupní úryvek. Pak se pustili do pátrání, kdo to asi psal, co všechno lze z takto útržkovitého textu vyčíst.
Žáci se rozdělili na skupinky, ve kterých měli za úkol namalovat svůj ostrov. Nejprve si však zahráli Kimovu hru. Měli si zapamatovat různé přírodniny, které se vyskytují na jejich ostrově. Pak dostali velký papír, aby všichni mohli v omezeném čase zakreslovat, co si pamatují. Společně jsme pak prohlédli všechny ostrovy a každá skupina nám popsala, co se kde na jejím ostrově nachází. Hodnotili jsme, zda zakreslili všechny požadované přírodní útvary.
Na mapě měl být zakreslený také vrak lodi. Žáci byli postaveni do situace, kdy se zachránili, ale mají jen vyplavené lano. Nyní měli za úkol sepsat věci, které by potřebovali z vraku získat, a stanovit pořadí jejich důležitosti. Věci pro své přežití na ostrově mohli získat při hře Potápění k vraku lodi. Kolikrát se jim podařilo potopit v časovém limitu než se setmělo, tolik věcí ze svého seznamu získali.
Sedli jsme si do kruhu a každá skupina řekla ostatním, jaké předměty získala z vraku a také popsala, k čemu tyto předměty může použít. První noc přespali pouze na pobřeží, ale nyní je nutné zajistit místo, kde budou pravidelně nocovat. Společně jsme tedy rozhodovali, kde budeme bydlet. My jsme zvolili jeskyni, a tak jsem musela zadat úkol, aby rozhodli, jak budou ústí jeskyně chránit, aby se dovnitř nedostala dravá zvěř, pokud nějaká na ostrově žije. Zde jsem pouze řídila debatu dětí a případně připomínala pravidla debaty.
Když se zabydleli, připomněla jsem jim úryvek z deníku, kde se mluví o tom, že už není sám. Ptala jsem se, s kým se asi seznámil. Protože někteří žáci knihu znali, hned navrhovali Pátka, a tak jsme si vysvětlili, kdo to byl Pátek. Bylo potřeba se s ním dorozumět. Žáci se rozdělili na dvojice. Jeden byl Robinson a druhý představoval Pátka. Poté si Robinsoni vylosovali větu, kterou mají vysvětlit Pátkovi, a slova, která ho mají naučit. Měli čas na přípravu a pak vše předváděli ostatním. Ti hádali, co chce Robinson po Pátkovi.
Na závěr jsme se snažili přijít na to, co jsme se dnes naučili.