Voda
Provedení
V únoru vznikl trojčlenný tým pedagogů k realizaci celoškolního projektu Voda. Sešel se a připravil časový harmonogram. Projekt byl zahájen začátkem března prostřednictvím školního rozhlasu - zazněla píseň o vodě, informace o průběhu projektu a pokyn k zahájení vstupního testu. Ten zjišťoval znalosti a povědomí našich žáků o vodstvu, životě ve vodě, ekologii... Záměrem bylo kromě jiného stejný test zadat i na konci projektu a porovnat výsledky.
Březen byl věnován získávání a shromažďování materiálu týkajícího se vody v jednotlivých třídách a předmětech. Žáci se rozhodovali, jakou prezentaci budou v červnu představovat na školní výstavě. Každá třída sestavila dva tříčlenné soutěžní týmy, jeden pro první (dubnové) kolo soutěže a druhý pro kolo druhé (květnové).
V dubnu začaly probíhat jednotlivé soutěže. Každé pondělí čtvrtou vyučovací hodinu se sešly soutěžní týmy podle věku žáků v dramatické učebně. Zde pro ně byly připraveny jednotlivé vědomostní i zábavné disciplíny týkající se vody. První pondělí se sešli žáci první a druhé třídy, další pondělí třeťáci a čtvrťáci, třetí pondělí žáci pátých, šestých a sedmých tříd a poslední kategorii tvořili žáci osmiček a devítek.
V měsíci dubnu byly soutěžní otázky věnované na prvním stupni prvouce a přírodovědě - téma Život ve vodě a kolem ní, na druhém stupni přírodopisu - téma Voda v našem životě. První stupeň
V květnu soutěže pokračovaly, tentokrát se jednalo o oblast zeměpisnou - prvouka, vlastivěda a zeměpis. 1. stupeň věděl, že ho tentokrát čekají otázky týkající se vodstva v České republice a 2. stupeň měl zvládnout vodstvo Evropy a světové zvláštnosti. Některé třídy si dělaly svá třídní kola a vítězové z nich postupovali do školního. Úkolem třídního učitele bylo pohlídat, aby ale nesoutěžily stejné kolektivy žáků jako v dubnové soutěži.
Touto dobou také vrcholily přípravy prezentací na výstavu, neboť 1. červen byl poslední termín k odevzdání prací. Každá třída prvního stupně měla odevzdat 3 prezentace - oblast výtvarná, přírodovědná a literární. Na druhém stupni každý třídní učitel zodpovídal za prezentaci své třídy. Dobrovolnosti se meze samozřejmě nekladly. Do 1. června se také mohly přihlásit skupinky žáků z 2. stupně, které se chtěly podílet na pracovních dílnách. Přihlašovaly se prostřednictvím učitelů jednotlivých předmětů. Vedoucí projektu na základě přihlášek vypracovali časový a organizační harmonogram dílen.
1. června proběhlo druhé kolo testů, které byly zadány na začátku projektu. V prvním týdnu června se začalo s instalací výstavy a týden nato došlo k slavnostnímu otevření. Zde byly zveřejněny výsledky testů, slavnostně vyhodnoceny soutěže a předány diplomy. Také bylo oznámeno, které práce se zúčastní závěrečné konference na téma Voda. V den konference probíhaly také pracovní dílny z oblasti fyziky a chemie. Žáci prvního stupně se pod vedením starších kamarádů vydali do pracoven na druhém stupni, aby si vyzkoušeli, jaké pokusy se s vodou dají dělat, co všechno o ní můžeme zjistit.
Nu a to už byl konec. Však už bylo načase. Prázdniny volaly.
Třídní provedení
V devátém ročníku se žáci často zajímají o výrobu filmu, a tak jsem jim navrhla, zda by nechtěli zkusit natočit výukovou pomůcku o vodě.
Prvním úkolem tedy bylo sehnat informace o vodě a přinést je do školy. Dalším úkolem bylo po dobu 14 dnů sledovat reklamy v televizi a vše, co se týče vody, si poznamenat.
V hodině češtiny jsme si pohráli se slovy a rýmem a snažili jsme se vytvořit vtipné říkanky nebo reklamy. Z přinesených materiálů jsme vybrali informace, které žáci chtěli uplatnit při natáčení, a začala fáze propojování jednotlivých vstupů a řazení za sebou. Vymysleli jsme, že vodu bude znázorňovat vlnící se pruh modré látky a také použijeme Smetanovu Vltavu jako hudební doprovod.
Vše jsme před vlastním filmováním důkladně nazkoušeli. Pak již nebyl problém z natočených scén sestavit výsledné mediální sdělení.