Voda

Provedení

V únoru vznikl trojčlenný tým pedagogů k realizaci celoškolního projektu Voda. Sešel se a připravil časový harmonogram. Projekt byl zahájen začátkem března prostřednictvím školního rozhlasu - zazněla píseň o vodě, informace o průběhu projektu a pokyn k zahájení vstupního testu. Ten zjišťoval znalosti a povědomí našich žáků o vodstvu, životě ve vodě, ekologii... Záměrem bylo kromě jiného stejný test zadat i na konci projektu a porovnat výsledky.

Březen byl věnován získávání a shromažďování materiálu týkajícího se vody v jednotlivých třídách a předmětech. Žáci se rozhodovali, jakou prezentaci budou v červnu představovat na školní výstavě. Každá třída sestavila dva tříčlenné soutěžní týmy, jeden pro první (dubnové) kolo soutěže a druhý pro kolo druhé (květnové).

V dubnu začaly probíhat jednotlivé soutěže. Každé pondělí čtvrtou vyučovací hodinu se sešly soutěžní týmy podle věku žáků v dramatické učebně. Zde pro ně byly připraveny jednotlivé vědomostní i zábavné disciplíny týkající se vody. První pondělí se sešli žáci první a druhé třídy, další pondělí třeťáci a čtvrťáci, třetí pondělí žáci pátých, šestých a sedmých tříd a poslední kategorii tvořili žáci osmiček a devítek.

V měsíci dubnu byly soutěžní otázky věnované na prvním stupni prvouce a přírodovědě - téma Život ve vodě a kolem ní, na druhém stupni přírodopisu - téma Voda v našem životě. První stupeň (1. - 4. třída) měl připravené disciplíny zábavné, sportovní i vědomostní. Pátý až sedmý ročník si formou televizního pořadu Kufr procvičil odborné termíny. Osmičku a devítku čekala televizní diskuse. Týkala se znečištění řeky v okolí nejmenovaného města. Týden předem si vylosovali, koho budou v televizním pořadu zastupovat. Jedni byli zástupci závodu, který má znečištění na svědomí - ti měli představit svůj podnik, důležitost jejich výroby pro hospodářství země. Druzí byli ekologové, kteří na znečištění řeky přišli. Ti si měli vymyslet, jakými způsoby to mohou dokázat. Jak se o něm dozvěděli, jaké pokusy uskutečnili a co tyto pokusy prokázaly. Televizní diskusi může řídit pedagog. Některý z žáků, který umí pracovat s kamerou, dostane za úkol, aby diskusi natočil. U nás se diskuse účastnili vždy jen dva zástupci třídy. Třetí člen týmu měl za úkol buď moderování diskuse nebo nafilmování. Rozdělení těchto úkolů si skupiny vylosovaly předem, takže i na tyto funkce se mohli vybraní žáci připravit. Každá skupina měla na předvedení omezený čas - v našem případě 10 minut.

V květnu soutěže pokračovaly, tentokrát se jednalo o oblast zeměpisnou - prvouka, vlastivěda a zeměpis. 1. stupeň věděl, že ho tentokrát čekají otázky týkající se vodstva v České republice a 2. stupeň měl zvládnout vodstvo Evropy a světové zvláštnosti. Některé třídy si dělaly svá třídní kola a vítězové z nich postupovali do školního. Úkolem třídního učitele bylo pohlídat, aby ale nesoutěžily stejné kolektivy žáků jako v dubnové soutěži.

Touto dobou také vrcholily přípravy prezentací na výstavu, neboť 1. červen byl poslední termín k odevzdání prací. Každá třída prvního stupně měla odevzdat 3 prezentace - oblast výtvarná, přírodovědná a literární. Na druhém stupni každý třídní učitel zodpovídal za prezentaci své třídy. Dobrovolnosti se meze samozřejmě nekladly. Do 1. června se také mohly přihlásit skupinky žáků z 2. stupně, které se chtěly podílet na pracovních dílnách. Přihlašovaly se prostřednictvím učitelů jednotlivých předmětů. Vedoucí projektu na základě přihlášek vypracovali časový a organizační harmonogram dílen.

1. června proběhlo druhé kolo testů, které byly zadány na začátku projektu. V prvním týdnu června se začalo s instalací výstavy a týden nato došlo k slavnostnímu otevření. Zde byly zveřejněny výsledky testů, slavnostně vyhodnoceny soutěže a předány diplomy. Také bylo oznámeno, které práce se zúčastní závěrečné konference na téma Voda. V den konference probíhaly také pracovní dílny z oblasti fyziky a chemie. Žáci prvního stupně se pod vedením starších kamarádů vydali do pracoven na druhém stupni, aby si vyzkoušeli, jaké pokusy se s vodou dají dělat, co všechno o ní můžeme zjistit.

Nu a to už byl konec. Však už bylo načase. Prázdniny volaly.

Třídní provedení

V devátém ročníku se žáci často zajímají o výrobu filmu, a tak jsem jim navrhla, zda by nechtěli zkusit natočit výukovou pomůcku o vodě.

Prvním úkolem tedy bylo sehnat informace o vodě a přinést je do školy. Dalším úkolem bylo po dobu 14 dnů sledovat reklamy v televizi a vše, co se týče vody, si poznamenat.

V hodině češtiny jsme si pohráli se slovy a rýmem a snažili jsme se vytvořit vtipné říkanky nebo reklamy. Z přinesených materiálů jsme vybrali informace, které žáci chtěli uplatnit při natáčení, a začala fáze propojování jednotlivých vstupů a řazení za sebou. Vymysleli jsme, že vodu bude znázorňovat vlnící se pruh modré látky a také použijeme Smetanovu Vltavu jako hudební doprovod.

Vše jsme před vlastním filmováním důkladně nazkoušeli. Pak již nebyl problém z natočených scén sestavit výsledné mediální sdělení.