Voda
Vzdělávací oblasti
1. stupeň
- Člověk a jeho svět
přírodověda - téma Život ve vodě a kolem ní
vlastivěda - vodstvo v České republice - Umění a kultura
výtvarná výchova - výtvarné zpracování života ve vodě a její blízkosti, ochrana zdrojů vody... jakoukoli formou
hudební výchova - složení písně - Jazyk a jazyková komunikace
český jazyk a literatura - literární dílo, báseň, próza, komiks... reprezentace třídy na soutěžích
cizí jazyk - přeložit názvy vodních živočichů a rostlin - Matematika a její aplikace
matematika - výroba ekofarmy za použití znalostí z geometrie, propojení s oblastí Umění a kultura
2. stupeň
- Člověk a příroda
v přírodopise - téma Voda v našem životě, vznik života ve vodě
zeměpis - vodstvo Evropy a světové zajímavosti
fyzika a chemie - pokusy v závěrečném dni připravené pro mladší - Člověk a zdraví a Člověk a společnost
umět zaujmout stanovisko k problému životního prostředí, uvědomovat si, co mohu a co nemohu ovlivnit a jak mám postupovat - Jazyk a jazyková komunikace
český jazyk a literatura - reprezentace třídy na soutěžích, zvládnout pravidla diskuse, aktivní zapojení do mediálního sdělení, vystoupení na konferenci
cizí jazyk - vytvořit obrázkový vícejazyčný slovník týkající se života ve vodě a kolem ní - Matematika a její aplikace
matematika - výroba ekofarmy za použití znalostí z geometrie - Umění a kultura
výtvarná výchova - volné zpracování téma Voda, práce na závěrečnou výstavu, podíl na uspořádání výstavy, výtvarné zpracování ekofarmy
Průřezové téma
- Environmentální výchova
Klíčové kompetence
Z jednotlivých kompetencí vybírám ty části, které podle mne nejvíce souvisí s našimi projekty a které může žák jejich pomocí posilovat.
Kompetence k učení
- Žák vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení.
- Žák vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně používá v tvůrčích činnostech a praktickém životě.
- Žák uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří obecnější pohled.
- Žák samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti.
Kompetence k řešení problémů
- Žák vyhledává informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému.
- Žák samostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení.
- Žák kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činností zhodnotí.
Kompetence komunikativní
- Žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu.
- Žák naslouchá promluvám druhých lidí, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje.
Kompetence sociální a personální
- Žák účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu.
- Žák se podílí na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých lidských vztahů.
- Žák přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají.
- Žák si vytváří pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj.
Kompetence občanské
- Žák respektuje přesvědčení druhých lidí, je schopen vcítit se do situací ostatních lidí.
- Žák chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí.
Kompetence pracovní
- Žák používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení.
- Žák se adaptuje na změněné nebo nové pracovní podmínky.