Oregonská stezka

Návod

Co je třeba udělat

 
Rady a postupy:
 
Uložení do krytého vozu

Jako krytý vůz může posloužit balicí papír, kam značkami umístí všechen materiál. Pokud nestihnou v časovém limitu úkol splnit, vyškrtneme ze seznamu vše, co nemají ve voze.
 
Mluvení do ticha

Jedná se o techniku, kdy se žáci učí mluvit krátce (jedno slovo, jednu větu), aniž by překřikovali někoho jiného. Měli by počkat, až jeden domluví, a teprve pak říci svou větu. Učitel může sedět se žáky a zasahovat vhodnými větami, aby vyvolával potřebné asociace a žáci si mohli vytvářet společnou představu o takovéto cestě v polovině devatenáctého století.
 
Vzedmutá řeka

Nyní velmi záleží na žácích. V podstatě musí postavit vory, naložit vozy a tímto způsobem se dostat na druhou stranu. Na výrobu vorů ovšem potřebují určité nářadí. Popíší výrobu voru. Použít mohou pouze materiál a nářadí, které mají na seznamech (počítají se v tento okamžik seznamy všech).

Pokud potřebné nářadí nemají na seznamech, znamená to, že se na druhou stranu nemohou dostat. Nyní mohou zvolit úplný návrat zpět a možná vyrazit za rok znovu (budou jim stačit prostředky?), nebo vyslat někoho do nejbližší pevnosti, aby dokoupil a co nejrychleji přivezl to, co potřebují. Sepíšou seznam věcí, které potřebují dokoupit, a dohodnou se, jakou sumu dá každá skupina na nákup.

Pokud se rozhodnou vrátit, projekt končí a vy je nechejte nakreslit cestu jako mapu pro příští rok, aby se jim lépe cestovalo. Pak napíší dějový popis z cesty, ten si ve škole přečtěte a o projektu si popovídejte.
 
Zásoby potravy

Zásoby mohou doplňovat lovem (mají zbraně? jak a z čeho je vyrobí?), rybařením (popište čím a jak?), možná je bude lákat informace, že jsou u pevnosti a budou chtít nakupovat. Pokud se rozhodnou nakupovat, stane se učitel obchodníkem (zná jejich prostředky a podle toho postupuje) a skupina vyšle jednoho na nákup. Obchodník vyšroubuje ceny vysoko a pořádně smlouvá. Klidně chce velké oběti - třeba jednoho z volů, který jim táhne vůz, když už nemají dost peněz. Skupina nechť se poradí, zda takovou cenu může zaplatit. To vše už záleží na učiteli, jak odhadne situaci ve skupinách.
 
Pyramidový výběr

Nejprve si dvojice společně přečtou svoje slohové práce a vyberou tu lepší, pak utvořte čtyřčlenné skupiny, které si přečtou dva již vybrané popisy cesty a opět vyberou nejlepší, ty si pak přečtěte nahlas před třídou.
 
Zhodnocení projektu

Popovídejte si o tom, zda jim projekt pomohl při psaní slohové práce, zda jim nabídl vhodný materiál, která část se jim líbila nejvíce, která nejméně, případně proč, v jaké situaci se cítili dobře, v jaké špatně...

Časové rozdělení

Tento projekt zabere zhruba 6 vyučovacích hodin. Lze ho uskutečnit ve spolupráci s ostatními vyučujícími jednotlivých předmětů v jednom dni, třeba i v celém ročníku.

Druhou možností je pracovat pouze v hodinách, které v dané třídě vyučujete vy. Tím trvá projekt déle než týden, vzhledem k časové dotaci jednotlivých předmětů.

1 hodina je věnována motivaci a žáci dostávají první úkol. Poté následuje 14 dní až měsíc na splnění úkolu. 3 - 5 hodin je věnováno realizaci vlastního projektu. Zde záleží na žácích, jakou variantu zvolí.

Přílohy

Slepá mapa Oregonské stezky (soubor 9.jpg, 45 kB)
Pamětní list (soubor 10.jpg, 99 kB)