Oregonská stezka
Návod
Co je třeba udělat
- připravit slepé mapy v množství 1 pro každou skupinu
- zapůjčit si zeměpisnou mapu Severní Ameriky
- po první hodině nezapomenout vybrat slepé mapky
Rady a postupy:
Uložení do krytého vozu
Jako krytý vůz může posloužit balicí papír, kam značkami umístí všechen materiál. Pokud nestihnou v časovém limitu úkol splnit, vyškrtneme ze seznamu vše, co nemají ve voze.
Mluvení do ticha
Jedná se o techniku, kdy se žáci učí mluvit krátce (jedno slovo, jednu větu), aniž by překřikovali někoho jiného. Měli by počkat, až jeden domluví, a teprve pak říci svou větu. Učitel může sedět se žáky a zasahovat vhodnými větami, aby vyvolával potřebné asociace a žáci si mohli vytvářet společnou představu o takovéto cestě v polovině devatenáctého století.
Vzedmutá řeka
Nyní velmi záleží na žácích. V podstatě musí postavit vory, naložit vozy a tímto způsobem se dostat na druhou stranu. Na výrobu vorů ovšem potřebují určité nářadí. Popíší výrobu voru. Použít mohou pouze materiál a nářadí, které mají na seznamech (počítají se v tento okamžik seznamy všech).
Pokud potřebné nářadí nemají na seznamech, znamená to, že se na druhou stranu nemohou dostat. Nyní mohou zvolit úplný návrat zpět a možná vyrazit za rok znovu (budou jim stačit prostředky?), nebo vyslat někoho do nejbližší pevnosti, aby dokoupil a co nejrychleji přivezl to, co potřebují. Sepíšou seznam věcí, které potřebují dokoupit, a dohodnou se, jakou sumu dá každá skupina na nákup.
Pokud se rozhodnou vrátit, projekt končí a vy je nechejte nakreslit cestu jako mapu pro příští rok, aby se jim lépe cestovalo. Pak napíší dějový popis z cesty, ten si ve škole přečtěte a o projektu si popovídejte.
Zásoby potravy
Zásoby mohou doplňovat lovem (mají zbraně? jak a z čeho je vyrobí?), rybařením (popište čím a jak?), možná je bude lákat informace, že jsou u pevnosti a budou chtít nakupovat. Pokud se rozhodnou nakupovat, stane se učitel obchodníkem
Pyramidový výběr
Nejprve si dvojice společně přečtou svoje slohové práce a vyberou tu lepší, pak utvořte čtyřčlenné skupiny, které si přečtou dva již vybrané popisy cesty a opět vyberou nejlepší, ty si pak přečtěte nahlas před třídou.
Zhodnocení projektu
Popovídejte si o tom, zda jim projekt pomohl při psaní slohové práce, zda jim nabídl vhodný materiál, která část se jim líbila nejvíce, která nejméně, případně proč, v jaké situaci se cítili dobře, v jaké špatně...
Časové rozdělení
Tento projekt zabere zhruba 6 vyučovacích hodin. Lze ho uskutečnit ve spolupráci s ostatními vyučujícími jednotlivých předmětů v jednom dni, třeba i v celém ročníku.
Druhou možností je pracovat pouze v hodinách, které v dané třídě vyučujete vy. Tím trvá projekt déle než týden, vzhledem k časové dotaci jednotlivých předmětů.
1 hodina je věnována motivaci a žáci dostávají první úkol. Poté následuje 14 dní až měsíc na splnění úkolu.
Přílohy
Slepá mapa Oregonské stezky
Pamětní list