Oregonská stezka
Vzdělávací oblasti
- Jazyk a jazyková komunikace
český jazyk - seznámení se s deníkovými záznamy, popis pracovního postupu (sepsání seznamu všech potřebných věcí a postup při stavbě vorů k překonání řeky), prvky líčení při vyjadřování dojmů, prožitků, popisu okolí, sestavování seznamů - k čemu slouží, závěrečná slohová práce - dějový popis nebo deník na základě získané zkušenosti - Matematika a její aplikace
matematika - rozpočet, výpočet délky cesty, počítání s penězi - Člověk a příroda
zeměpis - práce se slepou mapou, porovnávání map, orientace v barevném rozlišování přírodních útvarů na mapě, práce s měřítkem, roční období a jejich vliv na cestu - vhodnost x nevhodnost - Umění a kultura
výtvarná výchova - závěrečné zaznamenání cesty formou vlastní mapy se symboly událostí, které se staly či mohly stát - Doplňující vzdělávací obory
dramatická výchova - využití dramatických technik, reflexe
Průřezové téma
- Výchova demokratického občana
Klíčové kompetence
Z jednotlivých kompetencí vybírám ty části, které podle mne nejvíce souvisí s našimi projekty a které může žák jejich pomocí posilovat.
Kompetence k učení
- Žák vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení.
- Žák vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně používá v tvůrčích činnostech a praktickém životě.
- Žák uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří obecnější pohled.
- Žák samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti.
Kompetence k řešení problémů
- Žák samostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení.
- Žák kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činností zhodnotí.
Kompetence komunikativní
- Žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu.
- Žák naslouchá promluvám druhých lidí, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje.
Kompetence sociální a personální
- Žák se podílí na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých lidských vztahů.
- Žák přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají.
Kompetence občanské
- Žák respektuje přesvědčení druhých lidí, je schopen vcítit se do situací ostatních lidí.