Pravěk
Provedení
Projekt Pravěk jsme uskutečnili v terénu. Měli jsme štěstí, neboť jsme znali volně přístupnou průchozí jeskyni, která nebyla moc velká a umožňovala navodit správnou atmosféru. Stačí ale i les.
Na místo určení jsme jeli vlakem. Aby se po cestě žáci nenudili, byli již na nádraží rozděleni do skupin. Vždy dva větší dostali na starosti několik
Vystoupili jsme z vlaku a rázem jsme se ocitli mimo civilizaci. Vpravo tekl potok a vlevo se tyčila skála. Za námi tunel a před námi koleje mizející v lese. Jen úzká pěšinka se vinula na vrchol stráně. Museli jsme stoupat opatrně jeden za druhým. Nahoře se nám otevřel pohled na paseku plnou pařezů, výmolů, posekaných větví.
Zde jsme se mohli stát skutečnými lovci, kteří našli místo, na kterém by se mohli usadit.
Nejprve jsme museli získat odpovědi na otázky z jednotlivých období pravěku formou hry 7 sedmiček. Když jsme tyto informace získali, došlo na slavnostní nástup všech tlup u svého totemu. Zde se jednotlivé rody představily, předvedly svůj signál (pokřik) a kouzelník kmene (učitel) je seznámil s tím, co se stalo, a zadal jim úkoly. Tentokrát se jednalo o postavení chýší a vyrobení zbraní z materiálů, které kolem sebe uvidí.Chvíle odpočinku jsme vyplnili svačinou a kouzelník a starší kmene (učitelé) zhodnotili práce jednotlivých rodů. Opět proběhlo shromáždění celého kmene a kromě vyhodnocení vyhlásil kouzelník zkoušku pro mladé lovce (žáci
Ti, kteří ještě nestartovali na loveckou stezku, vyráběli past na mamuta za pomoci nástrojů, které si sami vyrobili (mamutem byla noha kouzelníka, která se musela probořit až po kotník). Nesměli past zapomenout dobře zamaskovat. Poté měli 10 minut na to, aby sepsali, čím vším se mohli pravěcí lidé živit.
Na lovecké stezce plnili úkoly jako přechod po laně jakýmkoli způsobem, průchod jeskyní pouze se svíčkou, běh terénem, hod na cíl
Na závěr byl opět slavnostní nástup u totemu. Naučili jsme se písničku o pravěku, aby nám nebylo smutno na cestě domů a mohli si zkrátit čekání na vlak zpíváním. Vyhodnotili jsme práci jednotlivých rodů a předali mamutí zuby podle počtu kartiček, kterými byla každá skupina odměňována v průběhu celého projektu za splnění jednotlivých úkolů. Ukázalo se tak, jak se který rod zasloužil o ulovení mamuta a zabydlení v nových lovištích po dlouhé a namáhavé cestě.