Renesance
Provedení
Tento projekt probíhal paralelně ve dvou šestých třídách od pondělí do pátku vždy pouze v hodinách českého jazyka. První dvě hodiny probíhaly samostatně v jednotlivých třídách. Druhou část projektu absolvovaly obě třídy společně.
Na první hodině se žáci seznámili prostřednictvím videonahrávky Deset století architektury s renesanční architekturou. Sledovali pouze prvních 10 minut, kde je mimo jiné předvedeno vytváření sgrafita. Po shlédnutí nahrávky měli ústně popsat, jak sgrafita vznikají a namalovat je. Povídali jsme si o dalších znacích renesanční architektury.
Druhou hodinu jsme věnovali tvorbě Williama Shakespeara. Žáci dostali namnožený obsah divadelní hry Romeo a Julie a měli splnit úkoly a zapsat si je do svého čtenářského deníku.
Třetí den se vydaly dvě šesté třídy na Toulky českou renesancí. Obě třídy se sešly v 8.00 před školou, kde si pomocí kvarteta jednotliví žáci vylosovali, do jaké skupiny budou patřit. Dozvěděli se, že po celý dnešní den budou moci získávat erby za splněné úkoly.
První úkol byl na pražském Purkrabství, kde se každé léto odehrávají Shakespearovy slavnosti. Zde jednotlivé skupiny dostaly popisy některých scén z Romea a Julie a čas na přípravu scének. Každá skupina měla sehrát dvě z nabízených scén. Nejčastěji byla sehrána scéna v hrobce, kde Romeo nalézá spící Julii, myslí si, že je mrtvá, a otráví se. Julie procitá, uvidí mrtvého Romea a probodne se jeho dýkou. Na závěr se zde scházejí a smiřují oba rody - Montekové a Kapuletové.
Druhý úkol na nás čekal před Vladislavským sálem. Zde žáci porovnávali hlavní znaky gotických a renesančních oken. Na Hradčanském náměstí dostali na jednotlivé věty rozstříhaný popis pracovního postupu. Měli za úkol správně ho seřadit a poznat, čeho se týká. Jednalo se o sgrafita.
Zajímavá byla i procházka tunelem z horní části Jeleního příkopu do spodní. Nikdo z žáků zde předtím nebyl. Před Míčovnou jsme si vyzkoušeli, jaké míčové hry se zde asi tak mohly hrát. U Belvederu čekal poslední úkol - křížovka. Potřebné odpovědi na otázky pro ni mohli žáci najít v textu o alchymii.
Vyhodnocení proběhlo v pátek na společné hodině českého jazyka. Žáci dostali za úkol zamyslet se nad prací ve skupině a vyplnit si sebehodnocení. Poté obdrželi pamětní list a dozvěděli se, jak byli úspěšní. Navíc dostali nějakou sladkou odměnu. Na závěr jsme si povídali o tom, co se jim nejvíce líbilo a co jim dělalo potíže nebo jim vadilo.