Středověk
Vyhodnocení
- před zahájením skutečné akce je potřeba poslechnout si vzájemně jednotlivé přednášky a zhodnotit jejich úroveň, ujistit se, že na zadávané otázky existují odpovědi v přednášce
na 1. stupni:
- erby za zodpovězené otázky na jednotlivých stanovištích
- diplom
- pasování na rytíře
- následné povídání o tom, jak se jim projekt líbil, zážitky namalovat, něco si vyrobit, záleží již na každém vyučujícím
na 2. stupni je nutné probrat s žáky:
- co se nového dozvěděli z dějepisu
- zda se povedla organizace, jak se jim pracovalo při přípravě a na jednotlivých stanovištích, s čím měli problémy
- jak na mladší kamarády působilo středověké oblečení i závěrečné vystoupení - mělo x nemělo úspěch, líbily se erby?
- co je zaujalo nejvíce a zda v budoucnu budou chtít opět pracovat na dalším projektu
Zkušenosti
Deváťákům se líbilo učit ty malé, měli pocit, jako by dospěli. Přípravě věnovali obrovskou pozornost. Uskutečnila jsem tento projekt s třídou, kde jsou pouze žáci se specifickými poruchami učení a složením jsou převážně chlapci. Přinesli jsme do školy stará prostěradla, abychom nastříhali jednoduchá oblečení a alespoň je nastehovali. Když jsme látku nastříhali, vysvětlila jsem jim, jak se stehuje a jak mají pracovat. Byla jsem smířená s tím, že to pak sama přešiji. Ale jaké bylo mé překvapení, když jsem o přestávce nahlédla do třídy a tam místo řevu a honění seděli všichni moji hoši, v ruce drželi jehlu a s obrovským soustředěním stehovali své obleky. Takže jsem doma jen sedla a vše přešila na stroji, aby se obleky na nich nepáraly. Doma pak jeden z nich přesvědčil tátu, že nutně potřebujeme zbraně, a tak tatínek se synem vyráběli dřevěné meče, se kterými pak kluci nacvičili závěrečné vystoupení.
Žáci čtvrtého ročníku by si rádi takovou výuku zopakovali a skutečně si mnoho informací zapamatovali.
Tento projekt je vděčný, ale pro vedoucího časově náročný. Vše musí klapnout a také vše nezávisí pouze na vás, takže věnujte čas přemýšlení, koho oslovíte ze svých kolegů. Aby vám skutečně pomohli, potřebují dostat konkrétní úkoly a je nutné se sejít, projít se místem, kde bude projekt probíhat, zkontrolovat, zda je vše připraveno v předstihu a ne na poslední chvíli. Vyhnete se tím nepříjemným překvapením a improvizacím na místě.
Ukázky z projektu
Středověk - kooperace 1. a 2. stupně 2005/6
Středověk - kooperace 1. a 2. stupně 2006/7